Lapszámok 2013
5. szám

Galuska János:
Gyorsforgalmú utak teljesítőképessége és azt befolyásoló tényezők


Kivonat

A közutak folyópálya szakaszainak tényleges forgalmi átbocsátóképessége jelentősen, mintegy 20-30%-kal nagyobb, mint a tervezési szabályzatban megengedett. A közúthálózati fejlesztések a legdrágább infrastruktúra beruházások közé tartoznak, így célszerű pontosan tisztában lennünk a tényleges teljesítőképesség nagyságával. Ennek ismeretében a beavatkozások megfelelő időben és mértékben valósulhatnak meg. A cikk bemutatja az autópályák és többsávos főutak egy új kapacitásszámítási eljárását, amelyet az USA forgalomtechnikai szabályozása a Highway Capacity Manual (HCM,2010) legújabban publikált módszerének a hazai körülményekhez való igazításával került kidolgozásra. Az eljárás kísérője egy ötfokozatú szolgáltatási szint jelölés bevezetése is, amely lehetővé teszi a közútkezelők számára a fejlesztések pontos időbeli prognosztizálhatóságát.
Kulcsszavak: autópályák, többsávos főutak, kapacitás, módosító tényezők, forgalomsűrűség, csúcsóra tényező, szolgáltatási
szint


A teljes cikk letöltéséhez be kell jelentkeznie!
A kiadvány/teljes cikk anyagát csak regisztráció illetve belépés után olvashatja.
facebook
background background background background background background