Kovácsné Igazvölgyi Zsuzsanna - Barna Zsolt - Dr. Kisgyörgy Lajos:
Egyidejű jobbra kanyarodó gépjármű és párhuzamos gyalogosmozgás összefüggéseinek vizsgálata jelzőlámpás csomópontokban
Kivonat
Jelen cikk az egyidejű jobbra kanyarodó gépjármű és a párhuzamos gyalogosforgalom összefüggéseit mutatja be a Kálvin téren. Jelenleg a jobbra kanyarodó sáv kapacitása kicsi, amelynek oka a nagy gyalogosforgalom. Videokamerás mérés kiértékelésével ábrázoltuk az áthaladt gépjárművek számát a gyalogosforgalom függvényében. Általános tapasztalat, hogy nagy gyalogosforgalom esetén a kanyarodó sáv kapacitása jelentősen lecsökken, a várakozó járművek feltorlódva, akár még a járműosztályozó sáv kezdetnél is jelentősen visszatorlasztanak, akadályozva a többi irány forgalomlebonyolódását. Bemutatjuk a mért forgalmakat, és összehasonlítjuk a VISSIM mikroszimuláció eredményeivel. A vizsgálatok alapján elmondható, hogy a gyalogos szabad jelzés nem csökkenthető a Kálvin téren, viszont 4 mp-cel hoszszabb közös gépjármű-gyalogos fázis is már pozitív hatással van az átbocsátható járművek számára a szimulációban, de csak nagyon kis gyalogosforgalom esetére.
Kulcsszavak: jelzőlámpás szabályozás, gyalogosforgalom, közös gépjármű és gyalogosfázis, VISSIM mikroszimuláció
A teljes cikk letöltéséhez be kell jelentkeznie!