Lapszámok 2014
6. szám

Galuska János:
Teljesítőképességi tartalékkal rendelkező kétsávos utak kapacitásszámítási javaslata a HCM módszertana alapján


Kivonat

A magyar közúti forgalmi szabályozás két, egy megfelelő és egy eltűrhető szolgáltatási szintet alkalmaz a forgalmi helyzet értékelésére, a nemzetközi gyakorlatban elterjedt öt A-E jelölésű szolgáltatási szint helyett. A megfelelő forgalomnagyság (Fm) a tervezési szint, az eltűrhető (Fe) a beavatkozási szint, azonban nincs szoros összefüggés a forgalomnagyság és a beavatkozás szükséges időpontja között. Ezeknek a szabványosított forgalmi értékeknek a túllépése nem okoz problémát a hálózat kezelésében, mert az un. eltűrhető kapacitás jelentősen alacsonyabb, mint a tényleges. Ezért az alábbiakban egyfelől a korábbi publikációk alapján a hazai hálózat útjaira is javasolandó a 3200 E/h, illetve az 1700 E/h, mint a két- és egy sávra vonatkozó tényleges kapacitáshatár. Másfelől célszerű az USA-ban kidolgozott, de az egész világon széles körben használt Közúti Kapacitásszámítási Kézikönyvben (Highway Capacity Manual/HCM 2000, 2010) megtalálható forgalmi méretezési módszerének egyszerűsítése és ezzel egyidőben hazai adaptációja, amellyel a kétsávos utak normál és speciális (kapaszkodó és előzési) szakaszainak forgalmi viszonyai elemezhetők. Ennek az a jelentősége, hogy alkalmazásával a jelenleginél mintegy 30%-al nagyobb forgalmat bír el fejlesztés nélkül a kétsávos úthálózat.

Kulcsszavak: kétsávos közutak, szolgáltatási szint, átlagos utazási sebesség, százalékos időveszteség, irányonkénti forgalmi arány, előzési-, és kapaszkodó szakaszok


A teljes cikk letöltéséhez be kell jelentkeznie!
A kiadvány/teljes cikk anyagát csak regisztráció illetve belépés után olvashatja.
facebook
background background background background background background